Beter leren hardlopen met Robert Lathouwers

Hardlopen met Robert Lathouwers - groepsfoto

Als Robert rustig wegrent om zijn waterflesje te pakken, kijken we allemaal vol bewondering naar zijn loopje. Het lijkt of hij zweeft en het ziet er zo simpel uit. Zal hij ons zijn gouden geheim verklappen vandaag tijdens de Ik-Loop-Hard-clinic en weten wij straks hoe we ook zo mooi kunnen lopen?

Het is warm, maar bewolkt en er staat een heerlijk windje. Gezien de hitte van de afgelopen dagen zijn dit de ideale omstandigheden voor een lesje hardlopen. Vanaf 12.30 uur druppelt iedereen binnen bij atletiekvereniging PAC in Rotterdam. Zoals altijd wanneer hardlopers samen zijn, is iedereen meteen gezellig met elkaar in gesprek over de gezamenlijke passie: hardlopen.

Hardlopen met Robert Lathouwers

Robert Lathouwers is drievoudig Nederlands kampioen op de 400 meter en tweevoudig deelnemer aan de Olympische Spelen op de 800 meter. De tatoeage van Olympische ringen op zijn gespierde zongebruinde bovenarmen zijn een blijvend bewijs van deze topprestaties.

Hardlopen met Robert Lathouwers - met Robert en Robin
Even poseren met Robert en Robin van Ik Loop Hard
Een goede looptechniek voorkomt blessures

“Er zijn drie soorten trainingen”, vertelt Robert. “Duurloop, intensieve interval en extensieve interval. Als je sneller wilt worden, moet je minimaal één duurloop en één intensieve interval per week doen.” Iedereen luistert aandachtig als Robert ons duidelijk de verschillen uitlegt. “Vandaag ga ik jullie laten zien en ervaren dat je veel beter loopt als je de middenvoet- en voorvoetlanding gebruikt in plaats van de hiellanding. Een goede looptechniek zorgt ervoor dat je prettiger loopt en vervelende blessures voorkomt.” Dat klinkt ons als muziek in de oren, want die typische hardloopkwaaltjes kennen we helaas allemaal.

De warming-up

We starten de training met een rustig rondje van tien minuten inlopen door het Kralingse Bos. Wat een heerlijke, relaxte plek om te rennen. Gezinnetjes zitten gezellig te picknicken op het gras of maken een wandeling op deze mooie zondag en iedereen geniet. “En dan is het tijd voor een goede warming-up”, lacht Robert. We beginnen met het hoofd en werken zo het hele lichaam af. Ik moet zeggen dat mijn warming-up thuis best gelijkenissen vertoont met die van deze topatleet, maar veel oefeningen blijk ik na al die jaren toch niet helemaal optimaal uit te voeren. Robert weet precies welk stapje of beweging we extra moeten doen om het optimale resultaat uit de oefening te halen.

Hardlopen met Robert Lathouwers - warming-up

Ik dacht dat ik best lenig was, maar die illusie is na vandaag compleet verdwenen. Gelukkig heeft iedereen hier last van en als we onze lijven en ledematen in alle richtingen bewegen is iedereen ergens even zijn coördinatie kwijt en hebben we de grootste lol.

Hardlopen met Robert Lathouwers - warming up

Hordes en loopladders

“Dan gaan we nu over de hordes heen.” Robert brengt alles met een brede glimlach. Ondanks dat de meesten denken: “dat kan ik echt niet”, trotseren we allemaal met opgeheven hoofd de hordes. Eerst in wandelpas en daarna dribbelend. Belangrijk vandaag is dat we alles op onze voorvoeten doen. De oefeningen die Robert ons laat doen, kunnen ook niet anders dan op je voorvoet, dus dat komt mooi uit.

Hardlopen met Robert Lathouwers - loopladders

Inmiddels zijn onze gebeden verhoord en is het zachtjes gaan regenen. De oefeningen gaan in een prettig tempo door en wisselen elkaar mooi af. We doen verschillende looppassen over de loopladder, maken sprongen en doen in tweetallen oefeningen met een elastiek. Het voelt vertrouwd met Robert als trainer. Hij praat met passie, is enthousiast en heeft een positief woord en individuele aandacht voor iedereen.

Hardlopen met Robert Lathouwers - passen

Het geleerde in de praktijk brengen

Dan is het tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Na nog een paar slokken water wandelen we het bos in voor een intensieve intervaltraining. De opdracht is 3x 1 minuut op 75% van je sprintsnelheid en 3x 30 seconden op volle kracht. Tussendoor steeds 1 minuut wandelen om je hartslag weer naar beneden te brengen. Robert blaast op zijn fluitje en we sprinten weg. Als de minuut voorbij is, klinkt het fluitje weer en lopen de voorsten naar de achtersten toe, zodat iedereen zijn eigen tempo kan lopen. “Jullie kunnen meteen praten”, zegt Robert na de eerste minuut sprinten. “Dan kunnen jullie dus nog een beetje harder de volgende minuut.” Iedereen puft, maar bij de volgende versnelling geven we toch weer een tandje extra.

Bewust van mijn loophouding

Dat de training effect heeft, blijkt als ik tijdens de intervallen echt lekkerder loop dan gisteren. Ik ben me bewust van mijn loophouding en probeer zo mooi mogelijk te lopen. Mijn hoofd rechtop, rug recht en borst naar voren. Mijn armen bewegen soepel langs mijn lichaam en ik loop zowaar meer op de voorkant van mijn voet. Wat een heerlijk gevoel is dit.

Zo mooi als Robert loop ik niet en zal ik ook nooit lopen. Maar met de tips en oefeningen van vandaag ben ik zeker in staat mijn loophouding te verbeteren. De volgende clinic is in Zwolle en die kan ik je echt aanraden!

Ben jij bezig met je loophouding als je hardloopt?

Esmar van Langen

Esmar is 40-plusser, moeder en verslaafd aan hardlopen en reizen. Ooit gaat ze de hele marathon lopen...

More Posts

Follow Me:
FacebookLinkedIn

Dit vind je vast ook leuk om te lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *