Blessures op weg naar de halve marathon van Curaçao

Halve marathon van Curacao

“Stomme knie! Zal ik die halve dan maar omzetten in de 10 kilometer?”, onzeker kijk ik mijn sportfysiotherapeut Jos aan. “Daar ga je toch niet voor?”, is zijn vraag terug. “Eh, nee”, schud ik voorzichtig lachend mijn hoofd. “Nou dan, je gaat gewoon die halve marathon van Curaçao rennen en daarna kijken we waar dit nu weer vandaan komt.”

De halve marathon van Curaçao

Op mijn trouwdag, 31 augustus, krijg ik het geweldige nieuws van KLM dat ik een van de gelukkigen ben die mee mag op een studiereis voor reisagenten naar Curaçao. Het mooiste is dat er ook deelname aan de KLM Curaçao Marathon bijhoort, op een afstand naar keuze. Dat is niet zo moeilijk, dat gaat de halve worden. Het parcours van de halve marathon van Curaçao schijnt een van de mooiste ter wereld te zijn en ik wil heel graag weer een keer een halve rennen na al mijn blessureleed.

Een beginnersschema voor de halve marathon

Dan slaat de onzekerheid toe, want kan ik dat wel met mijn achillespees die nog steeds niet helemaal hersteld is? Ik houd wel van een uitdaging, dus pak een beginnersschema voor de halve marathon op met twee à drie keer rennen in de week. Naast het rennen, plan ik ook één à twee keer fitness en één keer per week zwemmen in, in het meer van Luna, vlakbij mijn huis.

Halve marathon van Curacao - zwemmen in het meer van Luna

Opbouwen van kilometers

Het opbouwen van kilometers gaat wonderbaarlijk goed. Zolang ik maar niet te snel loop, blijft de uitstralende pijn van mijn achillespees naar de binnen- en buitenkant van mijn voet dragelijk. Het voordeel van een doel hebben, is dat je ook je grenzen gaat verleggen. Als ik niet die halve moest lopen, had ik misschien rustiger aan gedaan in het opbouwen van het aantal kilometers. Ik word steeds zekerder en kan zelfs mijn snelheid wat opvoeren. Nog lang zit ik niet op mijn snelheid van voor het blessureleed, maar als ik mijn snelheid van 6 minuten per kilometer op de 10 kilometer weet op te voeren naar 5.45 per kilometer, voelt dat toch als een overwinning op mezelf.

Halve marathon van Curacao - op het strand

Het noodlot slaat toe

Na een prachtig weekend in Polen slaat voor mij het noodlot toe. Ik krijg last van de binnenkant van mijn rechterknie. Waar dit nu weer vandaan komt? Ik denk dat ik door mijn achillespeesblessure meer op mijn voorvoet ben gaan lopen. Het loopt veel fijner en efficiënter, maar ik belast mijn lijf nu toch weer anders met alle gevolgen van dien. Als ik eerlijk voor mezelf ben, voel ik mijn knie al een tijdje een heel klein beetje, maar ik dacht niet dat het noemenswaardig was.

Rust helpt niet

Samen met Femke (die op Curaçao zelfs de hele gaat lopen) loop ik op uitnodiging van KLM de 8 kilometer op de TCS Marathon van Amsterdam. De pijn in mijn knie is er de hele tijd, maar belemmert me niet in mijn lopen en we finishen gezellig kletsend. Ik verbied mezelf een week lang om hard te lopen, om zo mijn knie te laten herstellen. Maar als ik weer ga lopen, voel ik precies hetzelfde. Rust is niet de oplossing.

Hoka One One schoenen

“Probeer eens Hoka One One-schoenen”, zegt oud-wereldrecordhoudster op de halve marathon Marja Bak. “Die hebben mij ook echt geholpen nadat ik last kreeg van mijn achillespezen en knieën.” Even ben ik geneigd om direct naar All4running te gaan om de schoenen te proberen, maar ik doe het niet. Het is nu te kort dag voor Curaçao en de kans dat ik op die andere schoenen misschien juist weer last van mijn oude achillespeesblessure te krijgen, vind ik te groot. Na Curaçao ga ik ze echter zeker proberen, want ik heb er een goed gevoel over.

Interval in plaats van duurloop

“Ga maar een beetje spelen met intervaltraining”, adviseert mijn sportfysiotherapeut. “Niet teveel lange duurlopen meer, maar juist kortere afstanden en verschillende tempo’s.” Hij kraakt mijn rug en bekken meerdere keren, om alles zo soepel mogelijk te laten functioneren. Daar zit namelijk altijd nog pijn na mijn val van de trap nu twee jaar geleden.

Spanning voor het lopen

Doodzenuwachtig ben ik alle keren voordat ik ga hardlopen. Ik denk dat veel hardlopers met een blessure dit herkennen. Wat als ik nu juist meer pijn krijg, wat als het niet gaat, wat als… Vragen komen en gaan en laten me soms ’s nachts misselijk wakker worden. Ik weet dat dit te ver gaat, maar ik wil zo graag die halve marathon lopen, dat ik 24/7 met mijn knie bezig ben.

Massage werkt ontspannend

Omdat mijn rechterbeen heel gespannen is, laat ik deze masseren bij Suusport. Wat een weldaad voor mijn been. “Ik voel niet veel knopen of rare dingen. Wat ik wel voel is een enorme spanning in je spieren. Ik raad je aan elke avond voor het slapen wat ontspanningsoefeningen te doen. Probeer je adem te brengen naar de plek waar jij voelt dat het niet lekker zit”, zegt sportmasseuse Suzanne. Dat kan nooit kwaad en ik denk dat dat mij sowieso kan helpen om wat relaxter met alles om te gaan.

Halve marathon van Curacao - twijfel

Ik droom van de halve marathon op Curaçao

Of ik nu de juiste weg neem, weet ik niet. Het blijft een risico. Maar over ruim twee weken zal ik aan de start staan van mijn halve marathon van Curaçao. Ik droom dat ik ren langs het strand, wuivende palmen en natuurlijk over die geweldige Juliana-brug (ik ben namelijk gefascineerd door iconische bruggen). Pijnloos zal ik niet lopen, maar ik hoop dat mijn conditie en doorzettingsvermogen mij gaan helpen de finish te halen. Daarna is het tijd voor herstel.

Wat zou jij doen als je in mijn schoenen stond?

 

Esmar van Langen

Esmar is 40-plusser, moeder en verslaafd aan hardlopen en reizen. Ooit gaat ze de hele marathon lopen...

More Posts

Follow Me:
FacebookLinkedIn

Dit vind je vast ook leuk om te lezen

6 reacties

  1. Goede vraag Es! Ik zou het echt niet weten. Ben geen hardloper en je weet dat ik je soms voor gek verklaar, misschien we omdat ik geen hardloper ben. Maar ik heb enorm respect voor je doorzettingsvermogen en je inzet! Ik weet zeker dat het je gaat lukken.

  2. Balen Es, maar ik denk dat je de juiste keuzes hebt gemaakt. Ga naar Curaçao, geniet en loop hem uit! Daarna heb je geen spijt èn alle tijd om nu eens echt goed te herstellen. Je hebt maar 1 lijf hè, wees er zuinig op. Zet m op!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *