De 5 meest gestelde vragen over het trainen voor je eerste marathon

We zitten weer in de tijd van het begin van de trainingsschema’s voor de marathon. Om mij heen zijn er veel loopmaatjes die 8 april al lang in hun agenda hebben staan, de Rotterdam Marathon. Eleni liep deze marathon afgelopen jaar voor het eerst en het jaar daarvoor heeft Marjolein Rotterdam ook succesvol uitgelopen. Velen weten dat ik de TCS Amsterdam Marathon als mijn eerste marathon goed heb uitgelopen. Ik krijg dan ook veel vragen over de juiste weg naar een eerste marathon. Daarom nu een persoonlijke blog met de aan mij meest gestelde vragen over de voorbereiding op de marathon.

1. Hoe vaak trainde je?

Ik had een schema voor vier keer in de week, maar dat redde ik lang niet altijd. Vaak werd dit ook drie keer in de week. In de weekenden heb ik wel altijd keurig mijn langere duurlopen gedaan die gepland stonden. Deze waren meestal in een vorm van een evenement. Het schema vormde voor mij vooral een leidraad. Ik draaide nog wel eens wat om of ik sloeg wel een keer over. Het lopen moet ook leuk blijven en goed in je sociale en zakelijke leven passen. Lees hier de belevenissen tijdens mijn trainingsperiode.

2. Je had regelmatig last van je linkerbil, zo erg dat je door je been heen zakte. Hoe kon je toch je trainingen blijven doen?

Ik had inderdaad vaak last van mijn diepgelegen bilspier welke weer in verbinding stond met mijn rug. In het begin ben ik er te lang mee doorgelopen, want elke keer ging het toch weer over. Uiteindelijk heb ik 11 bezoekjes aan de fysiotherapeut gebracht. Ik kwam erachter dat ik voornamelijk last kreeg na een loop met heuvels. In goed overleg ben ik af en toe wel de heuvels gaan trainen om bepaalde spieren te versterken. Na mijn lange duurloop van Scheveningen naar Noordwijk had ik wel besloten om voor de zekerheid geen heuvels meer te lopen om alles zo goed mogelijk te laten herstellen voor de marathon. Hierin adviseer ik ook: heb je ergens last van, laat er naar kijken, ook al gaat het elke keer over. Ik kreeg van mijn fysiotherapeut op mijn kop dat ik zo lang had gewacht met langskomen.

3. Wat waren de langste afstanden in je trainingsschema?

Je ziet vele discussies over hoeveel 30-ers of 35-ers je moet lopen. Mijn langste afstand was 30 kilometer. Deze heb ik twee keer gelopen en daarnaast ook die zware 28,5 kilometer Scheveningen – Noordwijk. Voor een volgende keer zal mijn maximale trainingsafstand waarschijnlijk weer een 30 worden. Het is me goed bevallen. Hierin denk ik ook dat het voor iedereen anders is. De een herstelt veel sneller dan de ander. Plus dat mijn doel was om de marathon uit te lopen en niet een supersnelle tijd.

4. Je bent zoveel afgevallen, hoe heb je dat gedaan? Dat wil ik ook! (de meest gestelde vraag)

Ten eerste is het altijd je gezonde verstand gebruiken. Mijn doel was niet zoveel afvallen, maar ik wilde toch wel weten hoe het een beetje met voeding zat. De marathon vraagt veel van een lichaam. Ik liep steeds meer, maar viel niet heel veel af. Daarnaast at ik altijd al vrij gezond.
Ik ben naar een voedingscoach geweest. Dit is niet goedkoop, maar het was voor mij een hele goede investering. Ik kan nu gaan vertellen, je moet dat dieet of die kuur doen, maar iedereen is verschillend. Ik raad daarom ook niet aan om lukraak op een streng dieet te gaan. Je lichaam zit juist met zoveel inspanning niet te wachten op te weinig voedingsstoffen. Heel veel veranderd heb ik niet maar mijn energie ben ik anders gaan indelen en in combinatie met lange duurlopen is het daarna allemaal vanzelf gegaan. En nee, ik heb niet mijn wijntje of biertje laten staan 😉

5. Hoe loop ik ooit die 42,2 kilometer uit?

Je kunt altijd meer dan je denkt. Maar het allerbelangrijkste is op een rustig tempo starten! Waarschijnlijk heb je een doel in je hoofd, dus dan kun je ook het aantal minuten gemiddeld per kilometer berekenen. Kijk op je klokje en ga absoluut niet sneller. Mij heeft dit gebracht dat ik mijn laatste vijf kilometer ( na de 32-35 dip) heb kunnen versnellen en velen heb kunnen inhalen.

“Femke doe ook gewoon mee met Rotterdam”. Nee, dit staat nog steeds niet op mijn planning. In mijn werk en privé heb ik nu een hele drukke periode wat prioriteit heeft. Een trainingsschema voor de marathon is nu teveel van mezelf gevraagd. Ik hoop nog wel wat lange duurloopjes te gaan doen en de trainingen wat meer op te gaan pakken. Mijn marathonfocus ligt op 15 september, de marathon in Berlijn. Uiteraard ben ik 8 april in Rotterdam om iedereen aan te moedigen! Aanmoediging tijdens de marathon vergeet je echt nooit meer het geeft je zoveel extra energie!

Loop jij in Rotterdam? Laat het me weten want dan kan ik je volgen!

Femke de Jager

Enthousiast en ontdekken staat hoog in het woordenboekje van Femke (32). Naast gek op hardlopen is ze ook gek op Duitsland. Een kleine 3 jaar woonde ze in Berlijn en daarnaast heeft ze jarenlang vele plekjes in Duitsland mogen ontdekken, tijdens haar werk als inkoper Duitsland in de reisbranche. Soms hoef je helemaal niet ver te reizen om leuke plekken te ontdekken. Trek je schoenen aan en ga een keer linksaf in plaats van rechtsaf!

More Posts

Follow Me:
FacebookLinkedIn

Dit vind je ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *