Een biomechanische screening voor hardlopers, hoe werkt dat?

Screening voor hardlopers - oefenen

Nieuwsgierig stap ik de praktijk binnen van Run your Body – Fysio & training in Rotterdam. Vandaag krijg ik een biomechanische screening voor hardlopers. Ik ben heel benieuwd hoe mijn 45-jarige lijf uit de test gaat komen. En vooral of er een reden te vinden is voor de verschillende  blessures waar ik de afgelopen twee jaar mee te maken heb gehad.

“Welkom Esmar, leuk dat je er bent”, zegt fysiotherapeute Pauline. Pauline is zelf ook fanatiek hardloopster en heeft,  als ik het zo kan beoordelen,  de ideale tengere lichaamsbouw van een snelle atlete. We gaan zitten en Pauline legt rustig uit wat we het komende uur gaan doen.  Ze gaat testjes bij me afnemen volgens de Running Smart-methode (testprotocol voor hardlopers) en voert de waarden en observaties in in een systeem. Aan het einde komen dan mijn zwakke punten zo uit de computer rollen. Met die punten en haar eigen extra waarnemingen bedenkt Pauline oefeningen die mij gaan helpen mijn lijf sterker te maken om hardloopblessures te voorkomen.

Biomechanische screening voor hardlopers en oefeningen

Een paar oefeningen kunnen er nog wel bij. Sinds een paar maanden doe ik trouw elke avond voor het slapen gaan rekoefeningen voor mijn bil en hamstring. Marco kijkt al niet meer raar op als ik ’s avonds voor de tv nog even op het kleed ga liggen om te rekken. En ook de kinderen zijn gewend dat ik mijn tanden poets, afwisselend op het ene en het andere been. Onder de douche doe ik squats op één been en met mijn voet schrijf ik dan het alfabet in de lucht. Tsja, zo heeft iedereen wat.

Lopen als een pinguïn

Op blote voeten en in mijn korte broek en hemdje sta ik in de praktijkruimte en word van alle kanten bekeken door Pauline. “Ik kijk naar hoe je staat, je houding en dingen die me opvallen. Jouw rechtervoet staat iets naar buiten, is dat toeval, of sta je altijd zo?”, vraagt ze. “Haha, nee, zo sta ik helaas altijd. Mijn moeder zei altijd dat ik liep als een pinguïn met die voeten naar buiten. Helaas heeft ze het me nooit af kunnen leren”, antwoord ik lachend.

“Dan gaan we nu squats op één been doen”, zegt Pauline. “Ah, die ken ik van de poster met oefeningen van Lopen Met Een Lach”,  zeg ik. Pauline ziet meteen dat mijn rechterknie meer naar binnen buigt bij de squats dan mijn linkerknie. Grappig is dat ik als ik moet springen op één been met gebogen knie mijn lichaam dit lijkt te corrigeren.

Goed getraind lichaam

De oefeningen die Pauline me laat doen zijn uitdagend, soms bekend en soms nieuw. Af en toe pakt ze de meetlat erbij om te meten hoe ver ik kan strekken, hoe lang mijn hamstrings en hoe mobiel mijn enkels zijn. “Voel je het al branden?”, vraagt ze. “Ik laat je ook een beetje moe worden hoor, dan kan ik zien hoe je lichaam daarop reageert.” Ik vind alles prima. De oefeningen worden duidelijk uitgelegd en zijn leuk om te doen. Wat ik ook prettig vind is dat Pauline laat merken dat mijn spieren goed getraind zijn voor het hardlopen. Ze ziet duidelijk dat ik ook in de fitness goed met mijn core bezig ben.

De samenwerking tussen de bilspier en hamstring

Als ik op mijn buik op de behandeltafel lig en Pauline de werking van mijn hamstrings test, valt haar iets op. “Je bilspier en hamstring werken samen”, legt ze uit. In de beweging die je nu maakt, moet de bilspier leiden of gelijk werken met je hamstring, maar bij jouw rechterbeen is dat niet zo. Als je je rechterbeen optilt, doet voornamelijk de hamstring zijn werk. Inderdaad voelt het heel anders of ik met links of rechts mijn been optil. Zou hier dan de oorzaak liggen van de klachten aan de binnenkant van mijn rechterknie die ik een maand voor de halve marathon van Curaçao kreeg?

Een goede score

Na een klein uurtje zijn we klaar en laat Pauline me de uitslag zien op de computer. “Een 8,7, dat is een hele goede score Esmar. Er komen wel een aantal verbeterpunten naar voren, maar dat is niks om je zorgen over te maken.  Ik ga het verder uitwerken en zorg dat je zo snel mogelijk een oefenschema van me krijgt.”

Meteen aan de slag

Blij loop ik naar buiten, wat was dit leuk. De zon schijnt, de lucht is knalblauw, het is koud en in de verte zie ik mijn mannetje aan komen lopen. Nu we toch in Rotterdam zijn, maken we er samen maar meteen een dagje uit van. Als we ’s middags in een gezellig cafeetje zitten op het Deliplein in Katendrecht, zie ik dat Pauline de uitslag van de test al gemaild heeft. Ze is snel, want een dag later heb ik al een compleet oefenschema in mijn mailbox. Ik ga er meteen mee aan de slag en ben heel benieuwd naar de resultaten.Screening voor hardlopers - dagje Rotterdam

Lijkt een biomechanische screening voor hardlopers jou ook interessant? Graag verwijs ik je naar de website van Run your Body – Fysio & training in Rotterdam. En als je wat verder weg woont, maak er dan net zoals ik, meteen een gezellig dagje Rotterdam van!

Esmar van Langen

Esmar is 40-plusser, moeder en verslaafd aan hardlopen en reizen. Ooit gaat ze de hele marathon lopen...

More Posts

Follow Me:
FacebookLinkedIn

Dit vind je vast ook leuk om te lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *